Aquests temuts homes ja eren molt coneguts abans de l'any 400 a .C. Els grecs anomenaven als saquejadors de vaixells "pirates" que significa "els que ataquen", ja que els saquejaven i mataven quan atacaven als vaixells enmig del mar. Amb el temps els pirates eren anomenats d'altres maneres, "corsaris", que eren pirates legals, ja que havia governs, com l'anglès al segle XVI, que compartien els seus guanys amb ells.
Hui en dia, la pirateria és l'única indústria florent a Somàlia, un país sense govern central i devastat per les guerres entre diversos grups religiosos i ètnics. Per a centenars de joves somalis pobres i desesperats, l'activitat dels pirates és una sortida fantàstica capaç de transformar una destinació descolorida en un somni amanit per la resplendor dels tresors i les aventures.
Des de principis de 1990 és una pràctica, per desgràcia, massa habitual. Encara que va ser realment a partir de l'any 2005 quan assalts i segrestos, van començar a assotar el Golf d'Aden, Golf d'Oman, Mar Aràbic, el Mar Roig i l'Oceà Índic.
Els pirates han guanyat tremendes sumes de diners durant l'últim any. Això els ha permès comprar equips i armaments molt sofisticats que han multiplicat l'eficàcia dels seus atacs. A més, en una regió com Puntlàndia (nord-est de Somàlia) on regna l'atur, la pirateria és l'única activitat que funciona i rendeix dividends i, per tant, anima a centenars de joves a unir-se a les bandes.
Segons Noel Choong, director del centre d'observació de la pirateria de l'Oficina Marítima Internacional (Malàisia), la situació davant les costes de Somàlia "està fora de control" i és molt probable que els atacs pirates s'intensifiquen en un futur immediat.
Un exemple de pirateria en vaixells espanyols va tenir lloc el 2 d'octubre del 2009, conegut com el cas Alakrana. Els pirates somalis que van capturar el pesquer basc reclamaven el pagament de 2,7 milions d'euros per alliberar a 36 membres de la tripulació i l'alliberament dels dos detinguts per la seua implicació en el segrest del vaixell. Finalment, van pagar el que demanaven i, el 21 de novembre del 2009, els tripulants van tornar a Espanya.
No hay comentarios:
Publicar un comentario